Anna-Karin Arnald

Stärk ordförrådet vid språkstörning genom ordning & reda

eller: Vad finns det för likheter mellan ditt ordförråd och ditt hem? 

Vårt ordförråd kan (mycket förenklat) liknas vid ett hus eller en lägenhet, där vi förvarar föremål i olika skåp, lådor och hyllor. När vi får ett nytt föremål, behöver vi sortera in det på rätt ställe. Har vi oordning hemma så kommer vi ha svårare att hitta föremålet när vi behöver det. Vi kanske också har svårare att minnas vad vi ska använda det till. Anta t.ex. att du har fått en vitlökspress som är specialdesignad, och inte alls ser ut som en vitlökspress. Lägger du den i en kökslåda, så kommer du ha lättare att förstå vad du ska ha den till, än om den hamnar i ditt badrumsskåp, eller i garderoben.

Skapa ordning i ordförrådet
Har du bra ordning hemma så kommer du också ha lättare att minnas vilka saker du har, och det blir lättare att plocka fram dem när du behöver dem. Själv är jag en hopplös slarver. Mina saker ligger ofta spridda på en massa olika ställen hemma, och jag har en förfärlig oreda i skåpen. Detta gör att jag ägnar alldeles för mycket tid varje morgon att leta efter rena strumpor, just den där röda tröjan som jag vill ha på mig eller laddaren till mobiltelefonen. På samma sätt kan man säga att ett barn med språkstörning har dålig ordning i sitt ordförråd (fast inte på grund av slarv), och behöver hjälp för att strukturera upp det. 

Kategorisera för att förstå, minnas och “förvara” orden
Genom att lära sig kategorisering (att sortera ord i olika kategorier, t.ex fordon, kläder, köksredskap, växter.. ), får barnet hjälp att förvara ord och begrepp på rätt ställe, så att det blir lättare att förstå, minnas och hitta orden när de behövs. Barnet kommer också få större chans att förstå ord och begrepp på djupet, och inte bara kunna rabbla dem.

Även om man på många sätt kan jämföra ordförrådet med hur vi förvarar föremål hemma, så finns det en viktig skillnad: Det fantastiska med ordförrådet är nämligen att ord och begrepp kan förses med ”taggar” som gör de kan förvaras på jättemånga ställen samtidigt! Det gör att vi lättare förstår dem och hittar dem när vi behöver dem. En BOLL kan t.ex vara både en leksak, ett idrottsredskap, ett runt föremål, ett föremål som man kan kasta och rulla och ett ord som börjar på bokstaven B, och rimmar på ”troll”. Ju fler sådana “taggar” vi har på ett ord, desto fler möjligheter kommer vi ha att hitta det när vi behöver det, och att förstå vad det betyder.

Bli bättre på begreppsträning med dessa enkla tips...

Öva kategorisering.
Låt barnen sortera föremål efter kategori och prata med dem om de olika kategorierna. Ge effektiva ”språktaggar” genom att visa att ett ord kan gå in under olika kategorier: ”Begreppsverkstaden” och Språka Mera - Lilla Ordpåsen, är utmärkta sätt att ge barnen grundläggande förståelse för kategorisering. Låt barnen få använda sig av begreppen och uppleva dem på många olika sätt. 

Lattjolajbanlådan- vilken ska bort?
Gör ”vilken ska bort”-övningar tillsammans, men ge gärna exempel där det kan finnas olika svar, så att barnen uppmanas att tänka ”utanför boxen”. Låt det gärna bli lite tokigt. Barn älskar absurditeter. Ni som minns Brasses Lattjolajbanlåda i "Fem Myror är fler än fyra elefanter", vet vad jag pratar om. I ”En ska bort - Svarta fåret” ges roliga och utmanande kategoriseringsövningar för barn i olika åldrar.

Diskutera och upplev
Ge möjlighet att diskutera vad orden betyder (på den nivå barnet befinner sig) och ge olika exempel på användning, gärna genom att låta barnen eller ungdomarna få ”uppleva” begreppen” . Ett exempel kan vara att arbeta med en saga på många olika sätt. Läs sagan, gör ett drama av den, låt barnen få fundera över hur de ord och begrepp som förekommer i sagan kan användas i deras vardag. Med "Sagotråd -  Rödluvan och "Sagotråd - Guldlock och de tre björnarna" ges fler chanser att arbeta med de ord och begrepp som finns i sagan på ett roligt sätt. 

Beskriv begreppen
Ge övningar i att beskriva begreppen för andra, och att förstå när andra beskriver dem. I sällskapsspelet ”Vem är jag” beskriver man ord för varandra. Spelinstruktionerna kan lätt anpassas efter barnets nivå.

Lek med orden
Fundera tillsammans över synonymer, motsatser och homonymer (ord som låter likadant men betyder något annat). Böckerna ”Språklekar i skolan” (för skolbarn) och ”Lyssna och berätta” (för förskolebarn) ger både inspiration och konkreta övningar för att utveckla begreppsförståelsen och ordförrådet på djupet.

Upprepa, upprepa, och upprepa-igen….
Upprepa orden många gånger. Ett barn med språkstörning behöver höra ett nytt ord många fler gånger än ett barn med typisk språkutveckling, för att komma ihåg det. Det kan åstadkommas genom att spela ett enkelt spel, som ”Finns i sjön” , kanske genom att beskriva de knasiga monstren i “Monster Snap”. Då ges många möjligheter till repetition på ett sätt som är roligt för både barn och vuxna.

Gå en kurs med Learning for Heroes

För dig som vill lära dig mer om språkstörning, och hur du kan skapa ett inkluderande arbetssätt i skolan, så kanske vår webbkurs, Språkstöring, inkluderande verktyg i klassrummet, kan vara något för dig? Eller boka oss för en av våra övriga kurser och föreläsningar om språk och språkstörning.