Vi flyttar in hos Funka Mera! Snart hittar du hela vårt sortiment hos funkamera.se. Vi har därför något längre leveranstider än vanligt. Lägg din order senast söndag 18/11 före 23.59 och få 10% på hela vårt sortiment!

Anna-Karin Arnald

Hur kommunicerar jag med ett litet barn?

Vill du också vara en sån där som barnen flockas kring, och som lätt och naturligt får igång lek och samspel med vilket litet blygt barn som helst? Jag ska här dela med mig av några enkla knep. Följ dem – och du kommer att häpna över resultatet! Och inte nog med att barnen kommer att älska dig - du kommer också att öka barnens möjligheter till en god språkutveckling!


Åtta knep för en framgångsrik kommunikation med småbarn


1. Fråga inte så mycket! Det är en del av vår instinkt att ställa en massa frågor till våra småttingar. Ibland är det bra, och nödvändigt, att ställa frågor, men ofta bombarderar vi våra barn med frågor på ett sätt som sätter käppar i hjulet för kommunikationen.För många frågor gör kommunikationen kravfylld, och minskar det naturliga samspelet med barnet. I värsta fall kommer barnet dessutom sluta svara helt.

2. Observera vad barnet gör, och gör likadant, kanske genom att sätta dig och leka bredvid . Vänta in barnets egna kommunikationsförsök innan du inleder ett samtal. Om inget händer kan du börja prata "för dig själv" om något du gör eller ser, utan att låtsas om barnet – ofta kan det vara en dörröppnare.

3. Samtala om det som intresserar barnet här och nu. Ungar älskar när vuxna sätter ord på, och pratar om vad de gör och ser. ”Titta, där kommer tåget ut ur tunneln” eller ”Åh, nu har dockan fått fina röda skor på fötterna”.Om ni spelar ett spel tillsammans-kommentera det som händer, utan att lägga värderingar i det. t.ex" Nu fick du en häst", "Nu lägger jag kortet i lådan" Ett spel som kan passa för den här typen av aktiviteter är: Old MacDonald Lotto - Ett roligt spel där grunderna för spelregler och turtagning övas, samtidigt med ordförrådet. Spelet behöver inte ha någon vinnare om barnet inte är moget för att tävla ännu. 

4. Förklä dina frågor till kommentarer, och lägg uppmärksamheten på något barnet gör, istället för barnet självt: Med yttranden som: ”Jag undrar vilken färg dockan vill ha på sina byxor idag..” ”Vad fort bilen kan köra”. ”Jag har slut på gula kritor”  skapar du utrymme för kommunikation, men ger samtidigt barnet en chans att komma undan om hen inte vill/kan svara. Att spela ett enkelt spel kan vara ett utmärkt sätt att tillsammans lägga uppmärksamheten på något utanför barnet, t.ex: "Jag tror att den röda hunden ska ligga i den här lådan" Röd hund, Blå hund är enkelt lottospel för de allra minsta, där ni får öva färgmatchning och turtagning. För det minsta barnen kan det räcka att sortera bilderna, ni behöver alltså inte följa spelreglerna eller bry er om vem som vinner. 

5. Imitera barnet. Vänta och se hur hen kommunicerar (med gester, tecken, ljud, ord, eller meningar?), och gör sedan likadant. På så sätt ger du uppmuntran och bekräftar att du sett/hört barnet.
Faktum är att imitation är ett mycket kraftfullt sätt att skapa en grund för kommunikation, som ligger medfött hos både människor och djur, och som börjar redan när det nyfödda barnet imiterar vår ansiktsmimik och våra gester.
Även vi vuxna använder imitation som ett sätt att kommunicera med varandra, fast vi inte alltid är medvetna om det. Imitation används ofta som ett retoriskt knep. Att t.ex imitera den andras kroppspråk brukar vara ett framgångsrikt sätt att skapa förtroende vid en anställningsintervju eller ett kundmöte. (Obs: att imitera är givetvis inte samma sak som att härmas på ett retsamt sätt!)

6. Tolka/övertolka vad barnet försöker säga: Om barnet pekar på en katt och säger ”gaga” så säger du förtjust: ”Jaaa, det är en katt!” En stor del av språkinlärningen bygger på att vi övertolkar barnens joller som ord och blir överlyckliga, vilket uppmuntrar barnet att göra om samma sak, tills det blir rätt.

7. Häng på i leken! Låt barnet ta initiativ. Kommentera det som sker, utan att ställa krav.

8. Skapa språkliga rutiner. Barnsånger, lekar och ramsor är fyllda av sådana här rutiner, men du kan hitta på dina egna. När ni gungar kan du t.ex. säga:”Nu går det uupp… nu går det neeer”. Efter en tid kan du testa att lägga till en paus: ”Nu går det uuupp, nu går det…. ”, för att se om barnet fyller i det saknade ordet.

Läst hela listan? Bra! Nu är du redo att gå ut och starta en konversation med ett litet barn. Eller förresten – nu är du redo att gå ut och låta ett barn starta en konversation med dig!

 

Ps: För dig som vill ha ett helt "språk-kit" rekommenderar jag varmt Språka Meras material, t.ex Språka Mera - Lilla Färgpåsen, eller Språka Mera - Lilla Ordpåsen, som erbjuder ett strukturerat, roligt och mycket prisvärt sätt att öva in de tidiga begreppen, med hjälp av en manual, där även teckenbilder (TAKK) ingår för den som behöver det. Tänk bara på att materialet innehåller smådelar, som kan sättas i halsen och därför inte bör användas av barn under tre år. För de barn som är lite äldre, och kan delta i ett enklare tärningsspel, finns t.ex det här roliga Dinosaurieloppet, där hela familjen kan vara med och spela, och där massor med tillfällen till kommunikation, språkstimulans och samspel ges - utan att lägga för mycket fokus på hur barnet uttrycker sig.