Vi flyttar in hos Funka Mera! Snart hittar du hela vårt sortiment hos funkamera.se. Vi har därför något längre leveranstider än vanligt. Lägg din order senast söndag 18/11 före 23.59 och få 10% på hela vårt sortiment!

Anna-Karin Arnald

Förstå matematikens språk med språkstörning?

Förstå matematikens språk med språkstörning?
-Hur gamla är dina syskon?

-Eeeh… trettio och nittio tror jag...

Det svaret fick jag en gång från Anton, en mycket begåvad tioåring med grav språkstörning. Hur var det möjligt? Var det läge att skicka in familjen till Guinness rekordbok för världens genom tiderna största åldersskillnad mellan syskon? Eller hade Anton i själva verket ingen koll? Svaret är att Anton hade bättre koll på läget än både du och jag, men språkstörningen ställde till det ordentligt för honom.

Varför är matte ofta svårt för elever med språkstörning?

Du känner säkert till att elever med språkstörning ofta får kämpa med sin läsning och läsförståelse. Alltså är det lätt att förstå att lästal kan vara svåra. Även mattens begrepp, som “större”, “mindre”, “lägg till”, “dra ifrån” kan vara svåra att lära in, vilket givetvis påverkar matematikinlärningen. Men det är lätt att bortse från den kanske främsta anledningen till att matte kan vara svårt för den som har en språkstörning.

En liten språklektion

För att illustrera tänkte jag börja med att erbjuda dig en liten lektion. Nu ska du få lära dig att räkna till fem på språket “heroiska”. Läs denna lista:

1= vu
2= rå
3= mon
4= nil
5= bis

Håll nu för listan med handen, och lös följande uppgift (tjuvkika inte!!!). Hur mycket blir nil minus rå? (*du hittar svaret längst ner i inlägget) Du tjuvkikade väl inte? Hur gick det? Om du inte tillhör den lilla grupp människor som har extremt lätt för att memorera nya ord, så gissar jag att det här var ganska knepigt. Betänk nu att barn med språkstörning tillhör den lilla grupp människor som har extremt SVÅRT att memorera nya ord. Även ord som “ett”, “fem” och “åttionio”. Matte är också ett språk och alla språk består av symboler (t.ex ord eller bokstäver), som betyder något. Det talade eller skrivna ordet “hund” är i själva verket en symbol för en

Blogging for Heroes-Hund

Det talade eller skrivna ordet “boll” symboliserar en

Blogging for Heroes-Boll

Bokstaven T, betyder kanske inte så mycket i sig, men sätter vi ihop bokstaven med andra bokstäver så kan det bli ett ord, t.ex “TAM” Kombinerar vi samma bokstäver på ett annat sätt, så blir innebörden en helt annan: “MAT”. Och genom att bara lägga till en endaste liten bokstav, så blir det en helt annan innebörd: “STAM”.

På samma sätt är matematik ett språk. Tal och siffror är symboler, som står för olika antal. Att vi vet vad siffrorna heter, vad det står för och hur de ska kombineras är avgörande för att vi ska förstå matematikens språk. Siffran 3 symboliserar ordet “tre” och antalet (♥♥♥) . Talet 13 består av två siffror: 1 och 3, som när vi sätter ihop dem får helt ny innebörd. Nämligen ♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥+♥ Men vänder vi på siffrorna så blir innebörden en helt annan: 31. Och inte nog med det. Lyssna på dig själv när du säger dessa ord högt:

  • Tretton
  • Trettio
  • Trettioett

Visst låter de egentligen ganska lika? För den som har en språkstörning kan det vara riktigt svårt att skilja mellan de här tre orden, och det var precis vad som hände Anton i exemplet ovan. Han hade självklart full koll på sina syskons åldrar. Men de var inte nittio och trettio utan nitton och tretton. Så även om barnet har en god taluppfattning, och mycket väl förstår att ♥♥♥♥(4)-♥♥(2)=♥♥(2) så kanske samma barn inte kan svara på frågan: “Vad blir fyra minus två?”.

Hur hjälper vi barnen att fixa matten?

Du hade lättare att lösa räkneexemplet ovan om du tjuvtittade på ordlistan, eller hur? Ordlistan var för dig ett hjälpmedel. På samma sätt behöver barn med språkstörning hjälpmedel för att fixa matten.

För de allra yngsta, eller de barn som inte ännu kommit så långt i sin språkutveckling, räcker det med att öva på de enklaste antalsorden och räknebegreppen. Språka Mera - Lilla 123-påsen är en underbar och mycket prisvärd "grundkurs i räkneord". 

  • Se till att barnen behärskar matematikens grundläggande begrepp innan ni går vidare. I materialet Framsteg-Börja med begrepp får barnen möjlighet att tillägna sig grundläggande färdigheter i långsamt tempo.

  • Illustrera ental och tiotal med t.ex klossar, kuber, eller annat konkret material. T.ex. kan du visa sambandet mellan procent, decimaler och bråk med det här genialiska mattetornet.

  • Låt barnet ha en visuell tallinje framför sig. Enklast är att bara använda sig av en linjal, eller att rita upp en tallinje på egen hand, men man kan också använda sig av mer avancerade metoder. Företaget Mappia har utvecklat en alldeles egen tallinje, där man också får använda sig av Mappias smarta visuella siffersystem för att memorera de olika talen och deras relation till varandra.

  • Låt barnet få en öveblick över siffersystemet. Min favorit är Matematiktavlan 1-100 som kan hjälpa barnen att få koll på hur de olika siffrorna hänger ihop.

  • Ge extra tid för att öva in orden för talen, och kolla av om barnet kan dem. Serien Framsteg i matematiken erbjuder möjligheter till repetition i lugnt tempo, t.ex. med materialet Addition och subtraktion 1-20

  • Repetera, repetera, repetera, men viktigast av allt: Glöm inte att ha roligt! För att göra matteinlärningen roligare därhemma rekommenderar vi något kul sällskapsspel, t.ex det här Busspelet, eller, för de som behöver repetera de fyra räknesätten, Den Magiska kitteln

 

*Rätt svar på räkneuppgiften: Nil minus rå= rå (fyra minus två = två)