Anna-Karin Arnald

Fingra rätt med taktila hjälpmedel

Jag är en mästare på att pillra, plocka och fingra med olika saker. Godispapper förvandlas i mina händer till små konstverk. Stearin som har hunnit halvstelna gör jag till små tärningar, bollar, stavar eller andra figurer. Jag är också en oerhört skicklig marginalklotttrare. Faktum är att vilken tatuerad bringa som helst bleknar i jämförelse med de blomsterrankor, månar, solar, hjärtan, stjärnor och andra figurer som har fyllt mina anteckningsblock genom åren.

Förr ansågs rastlösa elever ofta lata och ointresserade. Idag är de flesta forskare överens om att många som har svårt med koncentrationen får hjälp med att reglera hjärnans vakenhetsnivå, genom att hålla fingrarna i rörelse. På så sätt kan uppmärksamheten kan riktas mot det som sägs istället för att tankarna glider iväg eller att eleven (i värsta fall) somnar under lektionen.

Taktila hjälpmedel  som vi också kallar fokusverktyg kan egentligen vara vad som helst, men bland våra favoriter finns bland annat tangles, twiddle och andra föremål som är diskreta, ger användaren möjlighet att hålla sig fysiskt aktiv, få hjälp med självreglering, och samtidigt få taktil stimulans.

Det är viktigt att välja sina taktila hjälpmedel med omsorg och använda dem på rätt sätt. Annars riskerar de att stjäla uppmärksamheten från det som sägs i klassrummet, och bli leksaker istället.

Att t.ex. kasta en stressboll tvärs över klassrummet, att trumma med ett föremål mot bänken eller att plocka isär och sätta ihop en tangle under lektionen är både störande för andra och hjälper inte eleven. Eleverna behöver alltså bli införstådda med att det rör sig om hjälpmedel, inte leksaker. Detta kan också vara ett argument att använda om det förekommer avundsjuka för att bara vissa barn får använda fingertrixare på lektionen.

Tips:

  • Välj taktila hjälpmedel som inte låter för mycket.
  • Ha gärna flera olika taktila hjälpmedel tillgängliga, så att eleverna får välja sin egen favorit. Vårt Fingertrix-kit innehåller en samling av våra mest populära taktila hjälpmedel. För dig som vill börja med några färre hjälpmedel finns t.ex Tangle Jr & Friends, eller Prova-på-3x-Tangle
  • Förvara era taktila hjälpmedel på ett specifikt ställe i klassrummet, t.ex en korg, påse eller låda, och låt eleverna lägga tillbaks dem när lektionen är slut.
  • Skriv gärna ut "Så använder vi taktila hjälpmedel i klassrummet" som ni hittar här, och sätt dem på ett synligt ställe i klassrummet, som en påminnelse till både vuxna och barn.

OBS!

Taktila hjälpmedel ska inte stoppas i munnen, om de inte är specifikt avsedda för det. Dels kan de innehålla smådelar som kan lossna, dels är de förmodligen inte gjorda för att stoppa i munnen med avseende på det material de är tillverkade av. För elever som gärna biter eller stoppar saker i munnen rekommenderar vi istället tugghjälpmedel, som är säkra, giftfria och hållbara.

Så använder vi taktila hjälpmedel i klassrummet

1. Använd bara taktila hjälpmedel när du verkligen behöver det.

2. Hjälpmedlen är till för att du ska kunna lyssna, koncentrera dig, sitta still eller känna dig lugn. De är inte leksaker.

3. Kasta inte ditt hjälpmedel, och använd det försiktigt, så att det håller länge.

4. Använd inte hjälpmedlet på ett sådant sätt att det låter för mycket eller på annat sätt stör dina kompisar eller din lärare.

5. När du inte längre behöver ditt hjälpmedel - lägg tillbaka det på sin plats.

6. Stoppa aldrig ditt hjälpmedel i munnen, om det inte är ett tugghjälpmedel.