*FRI FRAKT INOM SVERIGE VID ORDER ÖVER 600 KR*

Blogging for Heroes

Totalt 15 poster
Sida 1 av 2
1 2
Anna-Karin Arnald
Är Fidget Spinner räddningen för alla barn med ADHD, eller är den i själva verket en styggelse, som bara förstör ordningen i klassrummet? Som med alla fingertrixare, eller "fidgets", så finns det inget givet svar på den frågan. Det hänger på VEM som använder den, och HUR den används. Men mer oroande är det faktum att det är så svårt att hitta en Fidget Spinner som uppfyller våra krav på kvalitet, säkerhet och etik. För verkar något för bra för att vara sant, så är det oftast det. Inte sant alltså.
Anna-Karin Arnald
Känselsinnet i munnen är ett av våra allra starkaste och viktigaste sinnen. En del individer har ett ovanligt stort behov av sensorisk stimulans i munnen. Tuggandet kan hjälpa de personerna att bli lugna, och fokusera bättre. Men hur ska jag agera som förälder om jag har en "tuggare" hemma? Och vilket tuggishjälpmedel ska jag välja?
Anna-Karin Arnald
Tänk om huvudkriteriet idag för att anses ha lyckats i livet var att kunna uträtta sysslor bra med höger hand. Hur hade jag, som vänsterhänt, klarat mig i livet? Men vem tvingar någon nuförtiden att skriva med höger hand? Vi med till exempel ADHD, autism, dyslexi och språkstörning stöter dagligen på situationer i samhället där vi blir ”vänsterhänta”, dvs vi tvingas försöka anpassa oss till den rådande normen. Hur ser samhället på den som inte passar in i mallen?
Anna-Karin Arnald
Genom att lära sig kategorisering (att sortera ord i olika kategorier) får barnet hjälp att förvara ord och begrepp på rätt ställe, så att det blir lättare att förstå, minnas och hitta orden när de behöver dem.
Anna-Karin Arnald
Med konkret material, bildstöd, tid,tålamod och mycket repetition kan barn med språkstörning stödjas vid inlärning av matematikens begrepp.
Här besvaras några vanliga frågor som föräldrar kan ha kring sitt barns tal- och språkutveckling, och förhoppningsvis lugna ett eller annat klappande föräldrahjärta.
Anna-Karin Arnald
Dyslexi innebär bland annat svårigheter med avkodning vid läsning och stavning. Avkodning är den tekniska delen i läsningen – dvs förmågan att läsa ihop bokstäver till ord är inte en automatiserad process.
Anna-Karin Arnald
Språkstörning kallas ibland för den okända funktionsnedsättningen. Trots att elever med språkstörning finns i alla skolor, så är diagnosen svår att förstå och identifiera. Ofta möts en individ med språkstörning av en oförstående omgivning, som inte riktigt klarar av att förstå vilken typ av stöd och anpassningar som krävs. Här förklaras begreppet språkstörning, och hur det kan vara att leva med språkstörning.
Anna-Karin Arnald

Vad är nu detta? Du går till logopeden för att få hjälp med talet, och kommer därifrån med rådet att börja prata teckenspråk! Varför det? Ditt barn är ju inte hörselskadat! Och tänk om “teckenspråket” hämmar talutvecklingen?

Lugn, bara lugn. Det ditt barns logoped har rekommenderat är inte teckenspråk, utan något som kallas för TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation). Ibland används även uttrycken teckenkommunikation, eller “tecken som stöd”. (ibland förkortat TSS) TAKK används som ett komplement till det talande språket, när ett barn, en ungdom eller en vuxen behöver extra stöd för att göra sig förstådd eller förstå talat språk.

Här kommer svar på de vanligaste frågorna kring TAKK;

Varför ska vi använda TAKK?

TAKK har tre huvudsyften:

  • Att kunna göra sig förstådd när talet inte räcker till. Det är lättare motoriskt att göra ett tecken med händerna än att säga ett ord med munnen, och tecknen är ofta tydligare och lättare att lära sig, eftersom man har stöd av både syn- och känselintryck.
  • Som extra stöd när man har svårt att förstå talat språk. När den som talar även tecknar har lyssnaren stöd av både synen och hörseln för att förstå. När du använder TAKK så saktas dessutom ditt eget taltempo ner. Dessutom är det lättare för mottagaren att förstå det du säger eftersom du tecknar de betydelsebärande orden.
  • Som ett sätt att stimulera språkutvecklingen, och i bästa fall få det talade språket att komma igång

 

Vad är det för skillnad på TAKK och teckenspråk?

Teckenspråk är de språk som används av bland annat döva och hörselskadade personer runt om i världen. Teckenspråk är egna språk med egen grammatik. En vanlig missuppfattning är att teckenspråksanvändare runt om i världen skulle använda samma språk. Sanningen är att de olika teckenspråken skiljer sig åt runt om i världen, precis som de talade språken.

TAKK bygger på de tecken som används i teckenspråk, men är kraftigt förenklat, och saknar egentlig “grammatik”. Man tecknar bara de viktigaste orden i meningen (om t.ex. jag vill säga “Jag har en röd boll”, så tecknar jag kanske bara orden röd och boll).

Tänk om mitt barn blir bekvämt och slutar tala helt när vi introducerar TAKK?

Svaret är NEJ!!! TAKK hämmar aldrig någonsin tal- och språkutvecklingen. Vi människor är programmerade att kommunicera på det sätt som bäst hjälper mottagaren att förstå. Så fort ditt barn har tillräckligt med talande ord för att göra sig förstådd kommer tecknen helt eller delvis överges till förmån för talet.

Däremot finns en hel del forskning och erfarenhet som tyder på motsatsen: Att teckenstödet kan stimulera språkutvecklingen och ge barnets tal och språk den skjuts det behöver för att komma igång. Dessutom släpper en hel del frustration när barnet får en möjlighet att förstå och göra sig förstådd. Det är bland annat därför vi rekommenderar TAKK till barn med försenad tal- och språkutveckling.

Vem ska lära sig TAKK?

Alla som kan använda sina händer kan ha glädje och nytta av att lära sig teckna, men metoden är i första hand utvecklad för den som behöver extra stöd – t.ex. barn som av olika anledningar har en försenad tal- eller språkutveckling.

Vad är Babytecken?

Det finns idag populära kurser i sk. “Baby Signs”, eller “Babytecken”; dvs teckenkommunikation för bebisar.

Dessa kurser är ett utmärkt sätt att öka kommunikationen och samvaron mellan föräldrar och barn, och att ge barnet ett sätt att göra sig förstådd innan talet är utvecklat.

TAKK kan, som jag nämnde tidigare, hjälpa barn med försenad tal- och språkutveckling att komma igång med språket, men tyvärr går en del oseriösa aktörer ut med att teckenkommunikation skulle göra barnen “smartare”. För detta påstående finns, såvitt jag känner till, inga vetenskapliga belägg. Ibland förekommer även indirekt skräckpropaganda om att barnen skulle halka efter om man inte går den och den kursen. Så är det givetvis inte! Glöm inte att stressade föräldrar ger stressade barn. Stress är inte bra för inlärningen. 

Men en kurs i babytecken kan vara en fantastisk möjlighet för dig som förälder att umgås mer med ditt barn, och hitta en härlig samvaro. Alltså; tycker du att det är mysigt så kan du absolut anmäla dig till kurs i babytecken (lika gärna som babysång, babysim eller någon annan aktivitet) - men känn det inte som ett måste!

Själv tecknade jag en hel del med mitt förstfödda barn när han var bebis. Jag var då en ganska nykläckt logoped och tyckte att det var kul att testa. Han tog snabbt efter tecknen, och tecknade flera ord innan han använde talat språk. Hans första "tvåordsmening" var en blandning av ord och tecken, och det hände på förskolan:  Förskolläraren berättade att han hade sagt ordet "Mamma" och gjort tecknet för "jobba": "Mamma jobbar".

När barn nummer två kom blev det svårare. Det var så mycket annat att stå i och jag hade ju aldrig båda händerna lediga. Lite synd, men även barn nummer två utvecklade språket som förväntat – tecken eller inte!

Söker du efter material för TAKK?

I paketet "teckenkort och lottobrickor".  har du ett bra material för att komma igång med TAKK.  Teckenkorten kan även köpas separat. 

Boken "Här är jag"  innehåller en bild på varje sida, och varje bild illustreras med bilden på tecknet. Språka Mera har nyligen utkommit med härligt språkstimulerande material som innehåller stöd för TAKK i manualen. Titta t.ex på Språka Mera - Lilla färgpåsen, där ni på ett lekfullt sätt kan öva på färgorden och tecknen för dem. 

Detta material, och mycket annat hittar du i vår Onlinebutik

Anna-Karin Arnald
Här får du åtta enkla knep som får barnen att flockas kring dig och få igång lek och samspel även med de blygaste barnen. Du ökar barnets möjligheter till en god språkutveckling- och de kommer älska dig för det!
Totalt 15 poster
Sida 1 av 2
1 2